PO
VO
MBO

Niemand schrijft voor wat ik zeg in mijn klas

Een redacteur van een radioprogramma nodigde me uit voor een debat met vertegenwoordigers van de VO-Raad en het LAKS. Ik moet eerlijk zeggen, ik had er zin in. In de ochtend had het LAKS namelijk een persbericht doen uitgaan, met daarin adviezen over het te bezigen taalgebruik in de klas.

Tekst leraar economie in het voortgezet onderwijs en Ton van Haperen - - 2 Minuten om te lezen

ton-van-haperen-column-onderwijsblad-mei-2023

'Jongens en meisjes', 'doubleren' of 'zwarte school': niet doen. Dergelijk taalgebruik sluit namelijk uit, we moeten inclusief zijn. Begin de les daarom bijvoorbeeld met ‘Hallo allemaal’. Nu sla ik die begroetingsfolklore meestal over, bij mij is het ‘Pak je boek, op die bladzijde… we gaaaaan beginnen’.

Kortom, dat persbericht, mij deed het niks. Forum voor Democratie en de Boer Burger Bubbel met hun meldpunt linkse leraren, LAKS met de witte middenklasse taalhygiëne, niemand schrijft voor wat ik zeg in mijn klas, ik ben geen trekpop, fuck off.

Algemeen vormend onderwijs hoort wel degelijk fair en inclusief te zijn

Toch had ik graag op de radio hierover doorgepraat. Algemeen vormend hoort namelijk wel degelijk fair en inclusief te zijn. Alle kinderen hebben recht op succes dat past bij hun mogelijkheden. En daar is momenteel geen sprake van. Foute bekostiging en malle opvattingen resulteren in een motivatieprobleem voor de Nederlandse leraar. Degene die kan, verlaat de school. De groep die blijft, gaat op zoek naar werk buiten de klas.

Betaald babbelen over de koers van school, op heidagen post-its plakken op flapovers, van die dingen. Degene die het in deze kring ook niet redt, geeft les, voelt zich miskend en neuriet de werkdrukblues.

Kortom, de ambitie om te presteren in leren met kinderen is flinterdun en nogal persoonsgebonden. Ouders zien dit, kiezen voor de particuliere oplossing en sturen het kroost naar bijles.

Bijles pompt de gemiddelde score van gestandaardiseerde toetsen op en kinderen zonder bijles betalen op het komend centraal examen met een lagere N-term. Zij hebben daardoor een grotere kans op zakken. Ofwel, de niet particulier getrainde leerling moet meer punten scoren voor een voldoende.

Dus ja, maak het onderwijs inclusief. De beste leraren voor de klas, niet op kantoor en particuliere examentraining is verboden. Een gelijk speelveld voor alle leerlingen, is dat niet belangrijker dan politiek correct taalgebruik?

Best gênant, kinderen bedreigen

Maar dat radiogesprek kwam niet. De VO-Raad en LAKS hadden geen zin. Later begreep ik dat het LAKS bedreigd was. Best gênant, kinderen bedreigen. Maar dat neemt niet weg, het persbericht van diezelfde kinderen werd in elk praatprogramma besproken.

Intussen komen echte problemen zoals bestuurlijk onvermogen, dalende motivatie, kwaliteit van leraren en systemische uitsluiting van kansarme kinderen niet eens in de buurt van de tafels van die praatprogramma’s. In de woorden van Logan Roy, de mediamagnaat in de HBO serie ‘Succession’: I love you, but you are not serious people. Het verdriet van onvermogen is oneindig.

Het Onderwijsblad doet onderzoek naar autonomie. Ben je leraar of ondersteuner? Vul de korte vragenlijst in!

Naar de enquête

Deze column las je gratis uit het Onderwijsblad van mei. AOb-leden ontvangen het Onderwijsblad tien keer per jaar. Check alle voordelen van het lidmaatschap

Verder lezen in dossier: