Eigenlijk alle ouders en kinderen weten wat er van hen verwacht wordt, wat de regels zijn.
Eigenlijk alle ouders en kinderen weten wat er van hen verwacht wordt, wat de regels zijn.

beeld: Typetank

Goed geplande opening basisscholen, toch even wennen

Vanaf vandaag gaan basisschoolleerlingen weer naar school. Aan breng-schema’s, looproutes en hygiënemaatregelen ontbreekt het niet. “De kinderen kwamen vanochtend heel timide binnen.”

“Je kunt de sfeer vergelijken met de eerste dag op school. Kinderen zijn vandaag heel braaf”, vertelt Ellen Scholten, leerkracht van groep 7 van basisschool de Krugerstee in Vaassen. “Ik verwacht dat dat in de loop van de week wel bij zal trekken.” Alle voorbereidingen hebben vruchten afgeworpen. Op de Krugerstee was er vanochtend maar één ouder die haar kind kwam brengen terwijl die pas morgen wordt verwacht. “Op tweehonderd leerlingen vind ik dat een goede score. Het is eigenlijk voor alle ouders helder in welke groep hun kind zit en wat de regels zijn. Die ene ouder die het toch verkeerd begrepen had, heeft ook Nederlands als tweede taal, dus ik kan me goed voorstellen dat het dan ingewikkeld te volgen is wat er van je verwacht wordt”, zegt Scholten.

‘Het ondersteunend personeel wordt bij het brengen en halen ingezet om te handhaven’

“Het is een rare gewaarwording. De groepen zijn klein, er zijn weinig kinderen, het is stil in school.” Zo omschrijft Benjamin Baars, onderwijsassistent en ict-coördinator van een basisschool van Scholengroep Veluwezoom, deze ochtend. Hij startte de dag op het plein. “Het ondersteunend personeel wordt bij het brengen en halen ingezet om te ‘handhaven’. We houden in de gaten of ouders echt niet meegaan het plein op en of ze de anderhalve meter wel respecteren. Ik heb twee of drie ouders moeten begeleiden naar een andere ingang.”

‘Iemand geeft wat aan, komt toch iets te dicht bij, het is niet te voorkomen’

De leerlingen van groep 7/8 van basisschool Effen troffen vanochtend hun lokaal totaal anders aan. “De tafels staan wijder uit elkaar, we zitten nu allemaal apart en de instructietafel die normaal midden in de klas staat, is verplaatst”, vertelt leerling Rutger. Alle regels zijn hem en zijn klasgenoten glashelder, al was het maar omdat ze deze ochtend een quiz over handen wassen en wat wel en niet mag, hebben gedaan. Toch vertelt leerkracht Bas van den Broek dat er al wel leerlingen binnen zijn anderhalve meter-cirkel zijn geweest. “Iemand geeft wat aan, komt toch iets te dicht bij, het is niet te voorkomen”, vindt Van den Broek. “Wij hebben afgesproken: we houden ons er zo veel mogelijk aan, maar we gaan ook niet spastisch doen.”

Schone deurklinken

Onderwijsassistent Baars stond vanochtend net als veel collega’s en leerlingen te popelen weer te beginnen. “Ik ben blij de kinderen en mijn collega’s weer te zien.” De school van Baars heeft voor de continuïteit gekozen de klassen in tweeën te spitsen en de dagen ook. De leerlingen gaan dus allemaal dagelijks een halve dag naar school. “We hebben nu net alle deurklinken schoongemaakt voor de tweede shift. Als personeel hebben we afgesproken na afloop van die shift allemaal zo snel mogelijk naar huis te gaan. Om waar dat nog kan te blijven thuiswerken.”

‘Het is nu tijd om op school te kijken wat de impact van deze periode is geweest’

Op basisschool Effen is diezelfde afspraak gemaakt. Maar daar doet de unieke situatie zich voor dat alle leerlingen tegelijkertijd naar school gaan, vijf dagen per week. “Wij zijn een heel kleine school in een gehucht nabij Breda”, legt leerkracht Van den Broek uit. “Onze school telt maar zestig leerlingen. Klassen bestaan uit gemiddeld vijftien leerlingen, de school heeft veel in- en uitgangen: het is voor ons mogelijk helemaal open te gaan en ons gelijktijdig aan de RIVM-richtlijnen te houden.” Dus is er voor deze school een uitzondering gemaakt, tot opluchting van de leerkrachten. “Wij hebben onze leerlingen steeds goed in beeld gehad, maar je merkt dat iedereen het op een gegeven moment een beetje beu was. Het is nu tijd om op school te kijken wat de impact van deze periode is geweest.” Van den Broek was ondanks de lockdown voor de meivakantie al begonnen met de afscheidsmusical van groep 8. “Ik kan niet wachten om vanmiddag echt te beginnen met repeteren. Ik was zelf alvast begonnen aan het decor wat al half af is. Dat wil ik mijn leerlingen laten zien.”

Meer nieuws

Onderwijspersoneel eist regierol op

Tijdens de Wereld Lerarendag aanstaande maandag, 5 oktober, vertellen de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern, Oeso-baas Andreas Schleicher en AOb-vicevoorzitter Jelmer Evers hoe leraren de regie... LEES VERDER