Algemeen

Docenten krijgen jaar gratis toegang tot onderwijsonderzoek

Docenten krijgen een jaar lang gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties over onderwijsonderzoek. Sinds gisteren kunnen ze zich aanmelden voor een database met een miljoen artikelen. Zo’n drieduizend leraren hebben dat al gedaan.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

slot

Beeld: Pixabay

De toegang is een initiatief van het Nationale Regieorgaan Onderwijsonderzoek, de werkgeversraden PO-raad, VO-raad, MBO-raad en de Koninklijke Bibliotheek. Leraren die werken in het basisonderwijs, op middelbare scholen en in het mbo kunnen zich aanmelden. “Het gaat om een eenjarige pilot”, zegt Lode Kulik van de Koninklijke Bibliotheek. “We vragen aan degenen die zich aanmelden of ze tussentijds vragenlijsten willen invullen. Zo proberen we erachter te komen waar behoefte aan is, wat ze ervan vinden en wat ze nodig hebben om er meer uit te halen.”

Lessen verbeteren

Het idee om docenten gratis toegang te geven komt na een roep uit het onderwijsveld, laat Kulik weten. “Op dit moment is het vaak niet mogelijk om wetenschappelijke publicaties gratis te raadplegen. Universiteiten betalen bijvoorbeeld voor dure licenties bij wetenschappelijke uitgeverijen. Leerkrachten betalen per artikel tientallen euro’s. De initiatiefnemers zien dat dit leeft onder docenten, want zij kunnen met de toegang tot publicaties over onderwijsonderzoek hun lessen verrijken, ideeën opdoen en de kwaliteit verbeteren.”

We zien dat dit leeft onder docenten, want zij kunnen met de toegang tot publicaties over onderwijsonderzoek hun lessen verrijken, ideeën opdoen en de kwaliteit verbeteren

Petitie

Onderwijswetenschapper Frank Cornelissen van de Universiteit van Amsterdam startte twee jaar geleden een petitie waarin hij vroeg om gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties. “Ik wind mij hier al jaren over op. Het is onrechtvaardig dat docenten geen toegang hebben tot onderzoek dat al met publiek geld is betaald.”

Cornelissen vindt dat de wetenschappelijke publicaties onmisbaar zijn voor het beroep van docent. “Het is een tool die ze tot hun beschikking moeten hebben, omdat in al die artikelen nieuwe inzichten staan over didactiek en de ontwikkeling van kinderen.” Vooral docenten die zijn opgeleid om onderzoek te doen in de scholen zijn 'hongerig' naar wetenschappelijke publicaties, volgens Cornelissen. "Daarom ben ik blij met deze eerste grote stap."

Vervolg

Na het jaar bekijken de initiatiefnemers of de pilot een vervolg krijgt. Leraren die toegang willen tot de wetenschappelijke publicaties kunnen zich aanmelden via: www.voordeleraar.nl