Kandidaten stellen zich voor

Op vrijdag 9 oktober kiest de Algemene Vergadering van de AOb een nieuwe hoofdbestuurder primair onderwijs. Hieronder vertellen de twee kandidaten iets over zichzelf en hun motivatie.

 

Simone Fomenko uit Deventer:

“Dit schooljaar sta ik twintig jaar voor de klas. Daarnaast werk ik ruim anderhalf jaar als begaafdheidsspecialist en sinds september 2018 ben ik sectorbestuurslid primair onderwijs bij de AOb (regio Oost). Na de pabo heb ik de masters Management en beleid en Leren & innoveren gevolgd.

De AOb is enorm in ontwikkeling: innovatief, dichter bij de leden en transparant. Dit past heel goed bij mijn manier van werken en ik zou dan ook graag als hoofdbestuurder nog meer onderdeel uit willen maken van deze vernieuwing die is ingezet.

‘De AOb is enorm in ontwikkeling: innovatief, dichter bij de leden en transparant’

Ik ben positief kritisch, niet alleen naar mensen met wie ik werk, maar zeker ook naar mezelf. Ik geef niet snel op en denk het liefst in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Ik ben diplomatiek, probeer het grotere geheel voor ogen te houden, mensen te enthousiasmeren en met elkaar te verbinden. Mijn motto luidt: ‘Gaat niet, bestaat niet’.

De AOb is volop in beweging met een kloppend hart voor een betere toekomst voor onderwijs.
Het is een hele diverse groep mensen met veel kennis over en bevlogenheid voor alles wat met onderwijs te maken heeft. Een organisatie waar ik trots op ben!”

 

Mohammed Guellaï uit Amsterdam:

“Als leerkracht primair onderwijs in Amsterdam-Noord zie ik de directe gevolgen van het groeiende lerarentekort. Klassen worden verdeeld, onbevoegden worden ingezet en er is sprake van een groeiende kansenongelijkheid. Ik ben mij daarom voor PO in Actie gaan inzetten. Zo schreef ik verschillende gepubliceerde betogen in landelijke kranten en blikte ik in het tv-programma Nieuwsuur terug op het ‘protestjaar 2019’ om aandacht te vragen voor dit probleem.

Om het groeiende lerarentekort écht structureel aan te pakken moeten wij iets doen aan de maatschappelijke status van ons vak. Dat begint met het dichten van de loonkloof. De komende Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 bieden een nieuwe kans om dit nu eindelijk eens voor elkaar te krijgen. Met een krachtige, goed georganiseerde beroepsgroep kan dat.

‘Ik zie de AOb als de partij die voor de belangen van onderwijspersoneel opkomt’

Ik zie de AOb als de partij die voor de belangen van onderwijspersoneel opkomt en daarbij de toon zet in het maatschappelijk debat. Het is belangrijk om in goed contact te staan met de leden en met de politiek om zaken gedaan te krijgen. Ik merk dat er binnen de AOb veranderingen plaatsvinden en dat er wordt gewerkt aan manieren om beter in contact te komen met leden.

Bijvoorbeeld door leden te raadplegen bij belangrijke onderwerpen. Dat de AOb aan de onderhandelingstafel zit is voor mij ook een reden om aan te sluiten. Als hoofdbestuurder primair onderwijs wil ik, met het handige netwerk dat ik door het actievoeren heb opgebouwd, blijven opkomen voor het belang van goed onderwijs.”

Alle leden kunnen in wat de AOb een Voorbereidende Algemene Vergaderingen noemt een stemadvies uitbrengen. Dit werkt als een soort voorkeurstemmen richting de Algemene Vergadering, waar dan daadwerkelijk wordt gestemd.
Op de agenda-pagina vind je de data van de Voorbereidende Algemene Vergaderingen bij jou in de buurt.