‘Stel keuzemoment vervolgonderwijs uit’

Leerlingen van twaalf jaar zijn te jong om al te selecteren voor vervolgonderwijs. Dat zou later moeten, bijvoorbeeld pas vanaf 14 of 15 jaar, zegt onderzoeker Marie-Christine Opdenakker van de Universiteit Groningen naar aanleiding van nieuw onderzoek. “We moeten veel meer naar de ontwikkeling van het kind kijken.” 
 
Opdenakker komt tot deze conclusie na een omvangrijke reviewstudie waarbij ze het Nederlandse onderwijsstelsel vergeleek met negen andere landen, zoals Engeland, België, Frankrijk, Duitsland en Finland. “We keken in de studie naar de loopbanen van leerlingen, naar de risicogroepen en de cognitieve ontwikkeling”, zegt Opdenakker. 
 
Verkeerd
In Nederland doen we het nu verkeerd door kinderen te vroeg in te delen op een onderwijsniveau. Vooral jongens, laatbloeiers en kinderen van migranten zijn daarvan de klos. “Twaalf jaar is echt te jong”, zegt Opdenakker. “Kinderen op die leeftijd maken vaak nog een groeispurt in hun ontwikkeling. Ook is de ontwikkeling van de hersenen verschillend tussen jongens en meisjes, waarbij meisjes in het voordeel zijn. Bovendien is een goed schooladvies geven lastig voor leraren. Een op de drie leerlingen zit in de vierde klas van de middelbare school op een ander schoolniveau dan het schooladvies.” 
 
In de Scandinavische landen stellen ze het keuzemoment wel uit. “Ze kennen daar een langere periode van basisvorming. Pas op 14, 15 of 16 jaar wordt daar de keuze gemaakt voor beroepsgericht of academisch onderwijs”, zegt Opdenakker. “In Finland zie je bijvoorbeeld dat leerlingen wel hetzelfde kerncurriculum hebben, maar de snelheid en volgorde van vakken hangt samen met de ontwikkeling van het kind. En dit land staat aan de top als het gaat om leerprestaties.”
 
Reparatiemogelijkheden
“Uit onze studie blijkt dat op het gebied van loopbanen en cognitieve ontwikkelingen het in alle andere landen beter gaat dan in Nederland. Vooral Scandinavië springt eruit”, zegt Opdenakker. Bovendien is er een verschil in burgerschap. “In Finland zitten leerlingen van hoge en lage niveaus langer bij elkaar. En zijn daardoor veel meer in contact.” 

In Duitsland lijkt het onderwijssysteem op Nederland. In beide landen zie je veel zittenblijvers en de scores van leerlingen liggen ver uit elkaar, volgens de onderzoekster. “We hebben in ons land veel reparatiemogelijkheden. Bijvoorbeeld na het vmbo kunnen leerlingen naar de havo als ze in de vierde klas van de havo beginnen. Of ze blijven zitten. In Finland gebeurt dat allemaal niet.” 
 
Opdenakker geeft toe dat een later keuzemoment wel veel aanpassing vergt. “Ik denk echt dat het nog beter kan. Maar dat zal ook veel van leerkrachten vergen om adaptief te kunnen werken. En het zou gevolgen hebben voor de lerarenopleidingen. Maar de ontwikkeling van het kind is het belangrijkste.
maak site favoriet

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl en zijn subdomeinen plaatsen cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren