Startende leraar in grote stad heeft het lastig

Kritische ouders, hoge werkdruk, stress en weinig begeleiding. Startende leraren in de grote steden hebben het niet makkelijk, blijkt uit het promotieonderzoek van Lisa Gaikhorst (32). Gisteren promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam.

Waarom dit onderzoek?
“Ik ben zelf leraar geweest op een basisschool in Amsterdam-Zuidoost. Dat was zo heftig, ik kreeg te maken met complexe problemen en er was weinig begeleiding. Ik ben na 2,5 jaar gestopt, maar dacht wel: er moet toch iets te veranderen zijn en hoe kan ik beginnende leraren helpen?”

Met welke problemen krijgen leraren in grote steden te maken?
“Ze krijgen te maken met leerlingen waarvan de ouders laagopgeleid zijn of een andere culturele achtergrond hebben. Ook hebben leraren moeite om aan te sluiten op de verschillende niveaus van leerlingen. Een ander specifiek probleem in de grote steden is het contact met hoogopgeleide, kritische ouders. Leraren voelen een enorme druk van die ouders die het liefst elke dag een gesprek willen over hun ‘gouden ei’. Ze hadden het gevoel dat aan hun expertise wordt getwijfeld en dat die ouders op hen neerkijken.”

Zijn deze problemen typisch iets van de grote stad?
“Kenmerkend in steden is dat de groepen van hoogopgeleiden en mensen met een lagere sociaaleconomische achtergrond geconcentreerd zijn in bepaalde wijken. Dat zie je in de leerlingpopulatie op scholen ook terug waar leraren lesgeven.”

Was je door deze problemen verrast?
“Ik was verrast door de druk van hoogopgeleide ouders. Leraren ervaren daar enorm veel stress door. Dat is een ontzettend groot probleem, zeker omdat er steeds meer hoogopgeleiden zijn. Het ligt nooit aan het kind.”

Hoe kunnen leraren zich tegen de stadse problemen wapenen?
“Begeleiding is belangrijk. Ik vind het interessant om te zien wat begeleiding kan doen. Leraren die goed werden ondersteund, zagen de stadse problemen als een uitdaging. Geef docenten de kans om aan een netwerk deel te nemen buiten de school, zodat ze met anderen ideeën kunnen uitwisselen over hoe je bijvoorbeeld lesgeeft aan kinderen met taalachterstanden. Zo kom je erachter wat werkt bij iemand anders op school. Dat is waardevol.”

Maar is ondersteuning binnen de school ook niet nodig?
“Ja, dat is ook van belang. Het gaat dan vooral om een open cultuur op scholen, waarbij je zo bij andere leraren naar binnen kan lopen. Dat is nog lang niet vanzelfsprekend. Juist zo’n open cultuur blijkt bepalender te zijn dan bijvoorbeeld een speciale coach, hoewel ook dat gewaardeerd wordt.”

maak site favoriet

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren