Maatschappelijke problemen komen vaak op bordje van scholen

Loverboys, obesitas, ouders die afhaken, een gat in de hand. Maatschappelijke problemen – groot en klein – worden achteloos op het bordje van de school gekieperd.

Scholen zijn een trefpunt van allerlei verschillende groepen jongeren. Het is de enige plek waar jongeren langere tijd in een vormende levensfase begeleid worden, én waar de overheid invloed op heeft. Er gaat geen week voorbij of er roept wel iemand dat “de school” dit of dat er óók nog even bij moet doen. Geen nieuw fenomeen, maar een sleetse reflex: de leraar lost het wel op.

Gespannen voet
Volgens de Onderwijsraad staat de toegenomen maatschappelijke druk op gespannen voet met die andere wens uit de samenleving, namelijk dat de ‘harde leeropbrengst’ omhoog gaat. Niet alleen politici hebben er een handje van om problemen in de klas neer te leggen, ook allerhande sociaal-maatschappelijk organisaties doen het en bieden – dat treft – soms een bijpassend lespakket aan.

Natuurlijk, docenten zijn zich bewust van hun maatschappelijke rol. Op de school van Rob Hommen, wiskundedocent op Lyceum Schöndeln in Roermond en AOb-hoofdbestuurder, zijn docenten alert op loverboy-praktijken. “Tegelijkertijd moet je niet de illusie hebben dat de school alles kan voorkomen.”

Wonderen
Hommen vindt dat juist politici zich er te gemakkelijk vanaf maken. “Politici schuiven steeds meer zaken op het bordje van de school. Daarmee hebben zij het probleem opgelost en ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij de politiek. Ik vind dat niet de goede weg. We moeten van alles: beter presteren, kerndoelen halen, minimaal zoveel uren draaien op jaarbasis. En we moeten ook bezig met loverboys, radicalisering, gezonde voeding, en zo kun je nog wel een uur door gaan. Dat gaat niet allemaal samen. De politiek verwacht wonderen van ons.”

De leraar lost het wel op. Of niet? Lees het hele artikel: 'Scholen móeten te veel' uit Onderwijsblad 4 van 21 februari 2015. Daar worden verschillende voorbeelden van maatschappelijke problemen genoemd die de scholen moeten oplossen en van wie ze dat moeten doen. Scholen moeten leerlingen leren programmeren, zo vond voormalig EU-commissaris Neelie Kroes. Het RIVM wil juist dat scholen meer doen tegen overgewicht. 

maak site favoriet

Cookie wetgeving

Online cookiepolicy
De Nederlandse Telecomwet schrijft sinds 5 juni 2012 voor dat de gebruiker van websites op de hoogte moet zijn van het plaatsen en uitlezen van cookies. Een cookie is een bestandje met een tekenreeks dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en waarmee uw computer bij een volgend bezoek wordt herkend.

Welke cookies gebruikt de AOb?
1. Google Analytics
De website www.aob.nl plaatst cookies die voortkomen uit het Google Analytics script dat op de website wordt ingeladen. Google Analytics is een hulpprogramma voor webstatistieken waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website. Door middel van Google Analytics proberen wij uw website bezoek zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden.

Meer informatie over cookies?
Op de volgende websites kunt u meer informatie over cookies vinden:
Consumentenbond: Wat zijn cookies?
Consumentenbond: Waarvoor dienen cookies?
Consumentenbond: Cookies verwijderen
Consumentenbond: Cookies uitschakelen
Deze site maakt gebruik van cookiesMeer informatieAccepteren